ضرورت مسؤولیت پذیری مراجع دین

طیفی از مراجع دین هستند که خارج از قواعد عمومی تعاملات اجتماعی به اظهار نظر می پردازند و احساس نمی کنند که آنان نیز همانند گروه های دیگر فعال در جامعه ملزم و متعهد به مسؤولیتهای عمومی اجتماعی هستند و باید بیانات و عملکرد خود را به آنها مقید کنند.
گروهی از متدینان نیز نقد هر گونه عملکرد این دسته از مراجع را توهین به آنان می شمرند. علاوه بر آن که قانون نیز در کشورهای مذهبی هیچ الزام مشخصی برای مراجع تقلید قرار نداده است. این امر سبب شده که این طیف از مراجع بدون هیچ ملاحظه و مسئولیت پذیری به اظهار نظر و عمل بپردازند.
آقای سید کاظم حائری چندی پیش فتوا داده بود که رای دادن به سکولارها در انتخابات عراق حرام است. ایشان همانی است که سال پیش فتوای رفتن به سوریه برای جهاد صادر کرده بود و دقیقا همانی که رساله ای با عنوان دلیل المجاهد دارد که پر از آرای تروریستی بوده و به قتل زنان و کودکان در شرایط متعددی دستور می دهد.
آقای مکارم نیز از تعیین اساتید غیر شیعه در دانشگاه ها ابراز نگرانی کرده اند. ایشان نیز همانی هستند که با تشویقات و ترغیبات و دستوراتشان، حسینیه دراویش قم تخریب شده و عده ای زیادی از معترضان مسالمت جو زندانی شدند و دقیقا همانی که در رساله عملیه شان فتوای کفر و نجاست قائل به وحدت وجود را ذکر کرده اند و همانی که بر روی رساله شان “حجة الله فی العالمین” یعنی حجت خدا در زمین و آسمان را قید فرموده بودند.
جایگاهی که این مراجع برای خود قائلند نه موافق با نگرش دینی مسلمانان است و نه موافق با عقلانیت جمعی جوامع انسانی و نه قواعد اخلاق عمومی. قرآن در مذمت گروهی از افراد به صراحت می گوید که آنان علمای دین خود را اربابان خود قرار داده و آنان را جای خدا نشانده اند. عمومیت و استنثناناپذیری قواعد عمومی مسئولیت اجتماعی اقتضا میکند که این آقایان مراجع سخنانشان را سنجیده و حساب شده و موافق با قواعد عمومی بیان کنند و به خود اجازه ندهند که غیر مسؤولانه، سموم فکری خود را در جامعه منتشر کنند و بیش از آن چه هست به ترویج خشونت و نفرت و افزایش تنش و تشتت اجتماعی بپردازند.

5 thoughts on “ضرورت مسؤولیت پذیری مراجع دین

  1. سلام جناب استاد
    بسیار به جا بود. ضمنا طرحی را برای نگارش پیشنهاد می نمایم. همانطور که مستحضرید آیت الله سیستانی مهمترین نامزد دریافت صلح نوبل است. در محور دیگر طرح جهان علیه خشونت و افراطگری رئیس جمهور محترم تبدیل به طرحی جهانی شده است. پیشنهاد اینجانب که خود نیز در این راستا مشغول به فعالیت هستم این است که با استفاده از این فرصت بین المللی برای طرح روحانیت اصیل شیعه به عنوان محور صلح بهره برداری شود.
    همچنین فتاوی رهبر انقلاب در منع سلاح های کشتار جمعی و در منع توهین به مقدسات مذاهب قابل استفاده است. و همچنین لازم است در مقابل بی درایتی برخی روحانیون نقش درایت و خردورزی و در عین حال مظلومیت آیت الله سیستانی در عراق را نیز مطرح نماییم.
    جسارت بنده را می بخشید با توجه به نقش رسانه ای شما این پیشنهاد را مطرح نمودم.
    در آستانه روز معلم این مطلب را می فرستم. این روز را نیز به شما تبریک عرض می نمایم.
    شاگرد کوچکتان

  2. سلام/ شبتون خوش/باتشکر از مطالب زیبا وجذابتون.من دانشجوی ارشد ادبیات عرب هستم واز مطالب پیرامون اشعار نازک الملائکه کمال استفاده رابردم فقط جناب دکتر هر چقدر شعر مرگ وانسان نازک الملائکه را جستجو میکنم نمی توانم ان را بیابم لطفاً درصورت امکان مرا راهنمایی فرمایید.با تشکر فراوان.

    • دوست عزیز،
      دقیقا نمی دانم درباره کدام قطعه شعری ایشان صحبت می کنید. لطفا بخشی از آن را ذکر کنید تا امکان بررسی و پاسخ برایم فراهم آید.

  3. سلام با تشکر از اهتمام وتوجه شما/اما جناب دکتر من قصیده رو مشاهده نکردم ولی زمانی که این سایتhttp://rahaii.blogsky.com/1390/03/11/post-(شوق رهایی) رو مطالعه کردم نوشته شده بودکه این شاعره حیات خود را با این شعر اغاز کرده ومن برای پاسخ به سوالاتم نیاز بود که آن را مطالعه کنم که موفق نشدم واز شما برادر گرامی درخواست راهنمایی کردم.لطفاً درصورت امکان مرا راهنمایی فرمایید.میلاد مولا وروز پدر بر شمامبارک وفرخنده باد.

    • دوست گرامی
      تا جایی که میدانم شعری با این عنوان از نازک الملائکه وجود ندارد و احتمالا نویسنده این متن خود نامی برای یکی از اشعار او گذاشته باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *